Campanya per la retolació dels comerços i de les botigues de Catalunya Nord

Hi vols donar suport?
descarrega't la butlleta, imprimeix-la i envia-la a Radio Arrels,
46 carrer dels Augustins
66000 Perpinyà

amb el suport dels comerciants

de Banyuls de la Marenda
60 comerciants
d'Elna
de Font Romeu

d'Illa de Tet

a Millars
la Pastisseria Lopez et Fils
a Perpinyà
els magatzems Deffès
la llibreria Siloé
la llibreria Torcatis
el Restaurant La Sardana

La Sonothèque

al Portús
la Farmàcia Martí
enllaços



Què és ?
La campanya En català, tot simplement és adreçada als botiguers nord catalans que desitgin retolar els seus aparadors en la nostra llengua. Es un servei gratuït ofert per iniciativa de Culturalnord, l’Observatori de la llengua catalana i la Fundació Congrés de Cultura Catalana.

Justificació de la campanya
En aquest darrers anys la percepció de la població sobre l’existència i la protecció de les llengües dites regionals ha evolucionat favorablement. Diverses enquestes demostren com 7 de cada 10 habitants de l’Estat francès són favorables al desenvolupament d’aquestes llengües, entre les quals hi ha el català. Alhora un 88% dels francesos no consideren les llengües regionals com una amenaça envers la llengua francesa.
A Catalunya Nord des del 2002-2004 sovintegen estudis sociolingüístics. Els resultats demostren que els nord catalans són àmpliament favorables a la conservació però també a la transmissió i a la visibilitat del català.
A Catalunya Nord (2004), un 61% dels sondejats desitja parlar català, un 50,7% dels sondejats desitja aprendre el català, un 75,5% dels sondejats desitja que els nens aprenguin català. A més un 57% pensa que seria més aviat d’acord o totalment d’acord per tal que tothom parlés català a Catalunya Nord. I finalment un 71% que hauria d’augmentar l’ús del català.
Els sondejats afirmen en aquest període 2002-2004 que la presència del català s’hauria de desenvolupar en l’ensenyament, l’economia, la cultura i el turisme.
Les iniciatives precedents a la nostra campanya En català, tot simplement van anticipar-se als desitjos actuals de la població. Van ser actes de voluntat política i individuals dels actors institucionals, locals i empresarials a favor de la visibilitat del català: retolació bilingüe del nom dels municipis, dels carrers, i de diverses indicacions de certes empreses i institucions. No cal oblidar les iniciatives de comunicació en català sota diverses formes com les de l’USAP, l’Ajuntament de Perpinyà i d’altres, el Consell General...
D’altra banda, aquesta campanya no només s’empara en els desitjos de la població sinó en les informacions dels indicadors econòmics més recents. Al nostre entendre una campanya que defensa l’ús social del català en les botigues de Catalunya Nord té una relació directa amb el funcionament de l’economia del país.
A ningú se li escapa la importància que té el sector turístic en l’economia de Catalunya Nord. Segons dades del 2003-2004 relatives al turisme cultural, els catalans del sud són superiors en nombre i percentatge davant dels anglesos, els alemanys, els espanyols. A més a Perpinyà, segons l’Oficina de Turisme de la vila, el 2005 s’avalua a un 65% l’estiu i a un 80% la resta de l’any el pes dels turistes catalans entre els procedents del conjunt de l’Estat espanyol.
L’estudi de l’estiu 2005 fet a Catalunya Nord, per encàrrec de l’Observatori de la llengua catalana, per avaluar la percepció de la llengua catalana entre els turistes subratlla també el pes de la presència catalana entre els turistes procedents de l’Estat espanyol. A més a més els catalans sondejats manifesten una voluntat de ser atesos en català i que la llengua podria ser un al·licient per venir a Catalunya Nord (77%). També, com els habitants mateixos de Catalunya Nord, els del sud consideren que és molt interessant que s’expressi el català, que es pogui veure i sentir (80%).
Però els catalans del sud no només representen un turisme de temporada alta, sinó un turisme de proximitat, és a dir que són clients tot l’any. Al capdavall sembla obvi que per millorar l’economia cal defensar l’ús del català en l’economia. Per desenvolupar la clientela catalana resulta necessari desenvolupar l’atenció en català. Per tal de satisfer aquestes necessitats econòmiques presentem un projecte per facilitar la retolació dels comerços en català.

La campanya En català, tot simplement fa coincidir l’opinió i els desitjos favorables de la població nord catalana i les necessitats dels actors econòmics de Catalunya Nord.

En què consisteix la campanya ?
Proposem un servei de retolació gratuïta bilingüe o en català que pot permetre de fer publicitat als comerciants o als botiguers. Es poden llestar rètols diferents:

Obert – tancat
Horaris d’obertura
Entrada – sortida
No fumeu
Aquí es parla català

La demanda d’aquest darrer rètol pot suposar la difusió via Internet de l’activitat comercial mitjançant una publicitat gratuïta a la web de Mer-cat.net, la primera guia comercial dels països de parla catalana amb voluntat d’esdevenir el portal de referència de les petites i mitjanes empreses. Mer-cat.net vol oferir als consumidors i a les consumidores una eina de cerca de totes les empreses, comerços i professionals que utilitzen i s’anuncien en català i que es comprometen a garantir-ne l’ús

Com puc obtenir la informació i al material de retolació ?
Omplir la butlleta del trítpic i reenviar-la a:
Radio Arrels, 46 carrer dels Augustins 66000 Perpinyà
Telefonar als números: 06 60 80 93 96 o 06 32 15 28 00
Escriure a comte.guifre@wanadoo.fr o pere@arrels.net

La campanya En català, tot simplement té el suport de
la Casa de la Generalitat de Perpinyà,
el Consell General,
la Regidoria de Cultura Catalana de l’Ajuntament de Perpinyà
i Mer-cat.net.

Bibliografia